Nume actual subiect: Fata cu ulcior: pictură realizată de Nicolae Grigorescu (1838-1907)
Descriere:
Tabloul ilustrează o țărăncuță în figură întreagă, ușor semiprofil spre dreapta, cu mâna stângă în șold și cu cealaltă sprijinită pe un ulcior mare, așezat pe un postament. Fata poartă o vestă-cojocel, broboadă, dar accentul cromatic al tabloului este realizat de șiragurile de mărgele albastre și roșii care înviorează fundalul gri neutru. Semnat stânga jos, cu roșu, nedatat.
Observații:
Nicolae Grigorescu este primul dintre fondatorii picturii române moderne, urmat de Ion Andreescu și Ștefan Luchian. Nicolae Grigorescu a devenit un simbol pentru tinerele generații de artiști care, în primele decenii ale secolului al XX-lea, căutau să identifice și să aducă la lumină valorile spiritualității românești.
Realizările din domeniul picturii religioase sunt: icoanele și prăznicarele de la biserica din Băicoi, icoanele de la Mănăstirea Căldărușani, icoana Sfântului Spiridon de la biserica Alexa din București, picturile murale de la Mănăstirea Zamfira, picturile de la Mănăstirea Agapia și de la biserica din Puchenii Mari. Grigorescu a căutat să găsească o formulă adecvată de aplicare a clasicismului în iconografia tradițională, urmând drumul înaintașilor săi în această direcție. Practic, până la vârsta de douăzeci de ani, el l-a depășit pe Anton Chladek, Gheorghe Tattarescu sau Constantin Lecca, cei care au fost promotorii înnoirii clasiciste din primele decenii ale secolului al XIX-lea în România. Cele mai reprezentative lucrări care au rămas din prima perioadă de creație a artistului sunt icoana de la biserica Alexa, icoana realizată pentru catapeteasma de la Căldărușani intitulată Isus și femeia Samarineană, cele opt icoane împărătești de la Zamfira, Epitaful și praporul de la Zamfira și picturile murale de la Agapia.
Fata cu ulcior este o pictură realizată de Nicolae Grigorescu. Tabloul face parte din seria de picturi pe care pictorul le-a realizat imediat după revenirea sa de la studiile pe care le-a făcut la Paris. În această lucrare, Grigorescu a surprins o țărancă din Muscel, îmbrăcată în costum tradițional, care ține în mână un ulcior de lut. Pictura este plină de culoare și lumină, reflectând influența școlii de la Barbizon asupra stilului său. Tabloul se află în colecția Muzeului Național de Artă al României.