CĂRȚI POȘTALE


Colecția Andrei Ștomff

CONSTANȚA

  • Nume actual subiect: Colaj de cinci fotografii reprezentative pentru orașul Constanța
  • Descriere: În prima fotografie (stânga, sus) în prim-plan se observă Farul Genovez, iar în plan secund se vede Cazinoul; În a doua fotografie (stânga, jos), în prim-plan se vede Parcul Gării, iar în plan îndepărtat Gara; A treia fotografie (central) evidențiază Moscheea Carol I; În a patra fotografie (dreapta, sus) se vede Bulevardul Mamaia încadrat de blocuri pe partea dreaptă și trotuar pe partea stângă și un troleibuz în mișcare; Cea de-a cincea fotografie (dreapta, jos) are în prim-plan Cazinoul din Constanța, iar în plan îndepărtat se observă o porțiune din Faleza Cazinoului și Portul Constanța.
  • Autor subiect: Cazino - Petre Antonescu și Daniel Reinard
  • Datare subiect: 1960-1961; -; 1910-1912;-;1910
  • Tip imagine: monocrom
  • Cod LMI: CT-II-m-A-02800; -; CT-II-m-A-02796; -; CT-II-m-A-02801
  • Observații: Clădire emblematică a Constanței, farul a funcționat timp 53 de ani, între 1860 și 1913 și a fost declarat stins, după ce rolul de ghidare a navelor spre Portul Constanța i-a revenit Farului Carol I, amplasat în capătul digului din port. (https://discoverdobrogea.ro/istoria-farului-genovez-monumentul-care-in-160-de-ani-nu-a-ratat-niciun-rasarit/) Construcție paralelipipedică de la bază până la 3,50 m și octogonală în rest, farul are o înălțime de aproximativ 8 metri. La bază se află postamentul compus din 2 trepte, peste care se ridică corpul paralelipipedic și după aceea prisma octogonală terminată la partea superioară cu o cornișă cu console care susțin carcasa metalică a lămpii farului ce formează totodată și acoperișul. Spațiul în interior este cilindric, cu scara spirală din piatră. (http://www.europeana.eu/portal/record/2020716/HA_CT_II_m_A_02800.html); La 4 octombrie 1860 se inaugurează prima linie de cale ferată din Dobrogea dar și din imperiul Otoman. La acea vreme, Dobrogea era sub ocupație străină și avea să rămână așa până în 1878. Concesiunea este câștigată în septembrie 1857 de către inginerul Britanic, John Trevor Barkley și în mai puțin de 3 ani reușește să finalizeze investiția. (https://romania594.blogspot.com/2019/03/cai-ferate-din-constanta-de-la.html); Moscheea este cea mai mare din România și a fost construită la solicitarea regelui, în semn de omagiu pentru comunitatea musulmană din Constanța. Construcția lăcașului de cult musulman a durat trei ani și a fost inaugurată la 31 mai 1913. Construcția este din piatră și cărămidă, exceptând cupola și minaretul care sunt din beton armat. Portalul principal este din piatră de Dobrogea, iar ușa de marmură neagră cu incrustații de bronz (http://danubeoldrichhistory.ro/moscheea-carol-i-din-constanta/); Bulevardul Mamaia este cel mai mare bulevard din Constanța (exceptând Bulevardul Aurel Vlaicu, care este considerat drum național). Este urmat de Bulevardul I.C.Brătianu. Se întinde de la Bulevardul I.Gh.Duca până la ieșirea din oraș (spre Năvodari). În perioada 1948–1990 artera a purtat numele lui Vladimir Ilici Lenin; Simbol al celui mai mare port al României, Cazinoul de pe faleza din orașul Constanţa a fost ridicat în 1904-1910 la iniţiativa regelui Carol I, fiind inaugurat la 15 august 1910, în prezenţa Principelui Ferdinand. Inițial, planurile au fost întocmite de către arhitectul Petre Antonescu, care a proiectat o clădire al cărei stil arhitectonic se inspira din tradițiile artei românești. După terminarea fundațiilor, planurile au fost schimbate, Primăria încredințând modificarea lor unui arhitect de origine franceză (sau elvețiană), Daniel Renard. Pe 20 august 1916, când au început bombardamentele asupra Constanței, Cazinoul a fost folosit de Crucea Roșie pe post de spital de campanie, însă a fost şi clădirea lovită de schije. Pe 19 noiembrie 1917, Cazinoul devine iarăşi functional. În 1934, arhitectul Daniel Renard a fost chemat pentru a efectua reparaţiile. Din 1941, Cazinoul a devenit gazdă pentru trupele germane. Din nou, a avut de suferit de pe urma bombardamentelor, dar a fost renovat în anul 1951 cu ajutorul deţinuţilor politici. Începând din anul 1948, a adăpostit Casa de Cultură a Sindicatelor, iar între anii 1960 şi 1989 a aparţinut ONT Litoral. Ultima reparaţie majoră a Cazinoului a fost făcută între anii 1986 – 1988.(https://historia.ro/sectiune/general/povestea-casino-ului-abandonat-din-constanta-569217.html)
  • Descriptori: Moscheea Carol I; Farul Genovez; far; mare; cazino; faleză; peisaj; vară; gară; parc; pomi; clădiri; bulevard; bloc; troleibuz; felinar; trotuar; cazino; mare; faleză; port; macara; vapor ;
  • Editura: Editura Meridiane
  • Expediată: Da
  • Data expedierii: 08 august 1965

Localizare
  • Regiune/Zona geografica /Context spatial: Dobrogea
  • Localitate: Constanța
  • UAT: Municipiul Constanța
  • Județ: Constanța
  • Adresa actuala: B-dul Regina Elisabeta; Strada Gării; Strada Crângului nr. 1; De la Bulevardul I.Gh.Duca până la ieșirea din oraș (spre Năvodari); B-dul Regina Elisabeta nr. 4
  • Stat: România

SIMILARE
STOMFF_CP_23_a_6490_litoral_Constanta; STOMFF_CP_24_r_6490_litoral_Constanta STOMFF_CP_27_a_6492_litoral_Constanta; STOMFF_CP_28_r_6492_litoral_Constanta STOMFF_CP_31_a_6494_litoral_Constanta; STOMFF_CP_32_r_6494_litoral_Constanta STOMFF_CP_49_a_6503_litoral_Constanta; STOMFF_CP_50_r_6503_litoral_Constanta STOMFF_CP_021_a_6551_litoral_Eforie_Nord; STOMFF_CP_022_r_6551_litoral_Eforie_Nord STOMFF_CP_405_a_6743_litoral_Eforie_Nord; STOMFF_CP_406_r_6743_litoral_Eforie_Nord STOMFF_CP_435_a_6758_litoral_Eforie_Nord; STOMFF_CP_436_r_6758_litoral_Eforie_Nord STOMFF_CP_9305_193_a_Arad; STOMFF_CP_9305_194_r_Arad