CĂRȚI POȘTALE


Colecția Andrei Ștomff

CLUJ-NAPOCA - 1. CAZINOUL. 2. MUZEUL DE ARTĂ. 3. STATUIA LUI MATEI CORVIN. 4. PIAȚA VICTORIEI

  • Nume actual subiect: Colaj cu patru imagini din Cluj-Napoca
  • Descriere: Un colaj alcătuit din patru fotografii cu locuri reprezentative pentru orașul Cluj-Napoca: Casinoul din Parcul Central, Muzeul de Artă, statuia ecvestră a lui Matia Corvin și Piața Avram Iancu. În fața Casinoului se află spații verzi amenajate și statuia unui triton, parte din fântâna arteziană. Statuia lui Matia Corvin e fotografiată din partea sa dreaptă, în planul secund aflându-se Palatele Statusului romano-catolic. Piața Victoriei este surprinsă în totalitate, fiind vizibile atât spațiile verzi, Catedrala Mitropolitană și Monumentul Ofițerilor Sovietici, cât și Palatul Arhiepiscopiei Ortodoxe aflat pe latura estică a Pieței.
  • Autor subiect: Lajos Pákei; Johann Eberhard Blaumann; Janus Fadrusz
  • Datare subiect: finalul secolului al XIX-lea; 1774-1785; 1902; secolul al XIX-lea
  • Tip imagine: color
  • Cod LMI: CJ-II-m-B-07243.05; CJ-II-m-A-07497; CJ-III-m-A-07819; CJ-II-a-A-07244
  • Observații: Casinoul este o clădire în stil eclectic de factură vieneză, ridicată la finalul secolului al XIX-lea de arhitectul Lajos Pákei. Exceptând rolul de casino, acesta a mai fost muzeu etnografic în perioada interbelică, școala de arte frumoase odată cu 1925 și restaurant, iar în prezent, în urma renovărilor efectuate de Primăria orașului, clădirea găzduiește evenimente și activități culturale și artistice, căpătând denumirea de Casino Centru de Cultură Urbană Cluj. Palatul Bánffy în care se află Muzeul de Artă din Cluj-Napoca este o clădire în stil baroc, ridicată de arhitectul Johann Eberhard Blaumann între 1774-1785 pentru a fi reședința particulară a contelui Bánffy György, însă de-a lungul timpului a avut mai multe destinații. În 1952, Comuna Urbană Cluj oferă spre folosință această clădire Muzeului de Artă, înființat în 1951, și va trece prin mai multe faze de restaurare între 1960-1974, urmând ca muzeul mutata aici în 1962 să se deschidă oficial publicului în 1965. Proiectul imobilului dorește a reproduce palatele orășenești din Europa Occidentală din secolul al XVIII-lea, astfel încât cuprinde patru aripi ce înconjoră curtea rectangulară, acoperișul de tip mansardă, fațade exterioare de palat, cursive interioare etajate deschise spre curtea interioară cu arcade la parter şi cu colonade la etaj. Stema familiei Bánffy, de pe atticul fațadei principale concentrează atenția privitorului, fiind susţinută de grifoni înaripaţi şi încoronaţi și este încpnjurată de statuile unor zeități greco-romane, alternând cu două urne și respectând principiul simetriei. (https://www.macluj.ro/palatul-banffy) Statuia ecvestră a lui Matia Corvin, un simbol al orașului Cluj-Napoca, a fost dezvelită în 1902 și este lucrată de Janus Fadrusz, în bronz, așezată pe un soclu de piatră. Are o înălțime de 12 m și desfășurarea ansamblului de 20 m. În fața statuii sunt sculptate patru personaje importante pentru Regatul Ungariei din secolul al XV-lea: Blasiu Magyar, Paul Chinezul, Ștefan Zapolya și Ștefan Bathory, care îi închină steagul regelui Matia. Piața Victoriei, actuala Piață Avram Iancu, a fost gândită ca o locație ce va adăposti târgul din piața centrală, însă datorită apropierii Pieței Mihai Viteazul de calea ferată, acesta a fost mutat acolo. La finalul secolului al XIX-lea, zidurile orașului au fost demolate, ceea ce a dus la transformarea zonei într-un mic parc. Fiind vorba despre un spațiu vast, terenul a fost împărțit, la sud formându-se Piața Ștefan cel Mare, pe atunci Hunyadi. (https://visitcluj.ro/tourist_spot/piata-avram-iancu-si-piata-stefan-cel-mare/). Monumentul Ofițerilor Sovietici, din imagine, înlocuit astăzi cu statuia lui Avram Iancu, a fost realizat dintr-un obelisc de formă prismatică, folosindu-se beton armat placat cu dale de marmură albă și așezat pe un soclu de andezit. Acesta era intenționat să onoreze memoria militarilor sovietici ce au luptat alături de diviziile române pentru eliberarea Clujului în toamna anului 1944.
  • Descriptori: Cluj; Transilvania; Cluj-Napoca; colaj; clădire; palat; parc; centru; centru istoric; Parcul Municipal; Parcul Central Simion Bărnuțiu; Casino; Casino Centru de Cultură Urbană Cluj; Lajos Pákei; eclectism; Piața Libertății; Piața Unirii; Muzeul de Artă; Palatul Bánffy; Bánffy; Johann Eberhard Blaumann; stil baroc; sculptură; statuie; Matia Corvin; statuia ecvestră a lui Matia Corvin; Janus Fadrusz; Palatele Statusului romano-catolic; Piața Victoriei; Piața Avram Iancu; Avram Iancu; biserică; biserică ortodoxă; Catedrala Mitropolitană; Palatul Arhiepiscopiei Ortodoxe; Monumentul Ofițerilor Sovietici; Constantin Pomponiu; Georges Cristinel;
  • Editura: OSETCM
  • Expediată: Da
  • Data expedierii: 4 mai 1978

Localizare
  • Regiune/Zona geografica /Context spatial: Transilvania
  • Localitate: Cluj-Napoca
  • UAT: Municipiul Cluj-Napoca
  • Județ: Cluj
  • Adresa actuala: Parcul Central Simion Bărnuțiu; Piața Unirii nr. 30; Piața Unirii; Piața Avram Iancu
  • Adresa initiala: Parcul Municipal; Piața Libertății nr. 30; Piața Libertății; Piața Victoriei
  • Stat: România

SIMILARE
STOMFF_CP_007_a_000003; STOMFF_CP_007_r_000003 STOMFF_CP_016_a_000007; STOMFF_CP_018_r_000007 STOMFF_CP_019_a_000008; STOMFF_CP_020_r_000008 STOMFF_CP_021_a_000009; STOMFF_CP_022_r_000009 STOMFF_CP_023_a_000010; STOMFF_CP_024_r_000010 STOMFF_CP_045_a_000020; STOMFF_CP_046_r_000020 STOMFF_CP_097_a_000046; STOMFF_CP_098_r_000046 STOMFF_CP_157_a_000076; STOMFF_CP_158_r_000076