CĂRȚI POȘTALE


Colecția Andrei Ștomff

PLOIEȘTI - GARA DE SUD

  • Nume actual subiect: Gara Ploiești Sud
  • Descriere: Gara de Sud din Ploiești vazută dinspre Piața 1 Decembrie. Pe stradă se văd un autoturism şi un autobuz. În planul secund se observă faţada şi intrarea principală în gară şi trecători intrând sau ieşind din gară.
  • Datare subiect: 1873; 1957
  • Tip imagine: monocrom
  • Observații: Clădirea gării a avut o semnificativa încarcatură istorică și culturală, prin evenimentele cărora le-a fost martoră în deceniile de existență. În primii ani de domnie ai viitorului Rege Carol I, nevoia de modernizare a Romaniei a adus în discuție realizarea de cai ferate. Primul drum de fier unea Bucureștiul cu Giurgiu și a fost inaugurat in 1869. Totuși, era nevoie și de o linie care să facă legatura dintre capitală și Transilvania, iar această cale ferata urma să treacă și prin Ploiești. Lucrările pentru tronsonul București – Ploiești au fost finalizate in 1870, iar segmentul până la granița de la Predeal în 1879. O data cu construirea noului mijloc de călătorie, s-a ridicat în Ploiești și prima gară a orașului – Gara de Sud. Construcția a fost începută în 1870, iar gara a fost inaugurată pe 13 septembrie 1872. Un moment deosebit de important pentru istoria Gării de Sud a fost ziua de 25 mai 1877, cand Țarul Rusiei, Alexandru al II-lea, a coborât pe peronul stației din Ploiesti. Ploieștii au fost resedința familiei imperiale rusești care urmarea desfasurarea conflictului ruso-turc de la sud de Dunare. Pe 31 mai 1944 avioanele anglo-americane au bombardat masiv Ploieștiul și în special Gara de Sud. Lucrarile de reconstructie a Gării de Sud, vor începe abia la finele anilor 50. Prima data s-a construit aripa de est, în 1957, apoi corpul central în 1958, iar partea de vest (cea dinspre autogară) între 1959-1960. Stilul folosit este cel clasicist sovietic, cu coloane (se afla în interiorul holului din corpul central), aspectul fiind unul auster, sobru, mult diferit de eleganța cladirii distrusă la bombardament. Arhitecții acestei noi construcții au fost Titu Elian si N. Georgescu. Sursă: https://republicaploiesti.net/2011/03/gara-de-sud.html În Buletinul Societății Politehnice puteți consulta și un articol privind lucrările efectuate pentru dezvoltarea staţiei Ploieşti, printre care gara de triaj, pasarela, prelungirea pasajului superior la finele secolului al XIX-lea: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=121202-lucrarile-din-statia-ploiesti--buletinul-societatii-politecnice--1896
  • Descriptori: urban; gară; Gara de Sud; automobil; peisaj urban; Gara Ploiești Sud; arhitectură utilitaristă; perioada postbelică;
  • Editura: Editura Meridiane
  • Expediată: Da
  • Data expedierii: 5 Ianuarie 1965

Localizare
  • Regiune/Zona geografica /Context spatial: Muntenia
  • Localitate: Ploiești
  • UAT: Municipiul Ploiești
  • Județ: Prahova
  • Adresa actuala: Piața 1 Decembrie 1918
  • Stat: România

SIMILARE
STOMFF_CP_8_0044_a_000344; STOMFF_CP_8_0002_r_000314 STOMFF_CP_8_0049_a_000347; STOMFF_CP_8_0002_r_000314 STOMFF_CP_9_0101_a_000397;STOMFF_CP_9_0102_r_000397 STOMFF_CP_9_0117_a_000405;
STOMFF_CP_9_0118_r_000405 STOMFF_CP_9_0119_a_000406;STOMFF_CP_9_0120_r_000406 STOMFF_CP_9_0121_a_000407;STOMFF_CP_9_0122_r_000407 STOMFF_CP_9_0123_a_000408;STOMFF_CP_9_0124_r_000408 STOMFF_CP_9_0123_a_000408;STOMFF_CP_9_0124_r_000408