CĂRȚI POȘTALE


Colecția Andrei Ștomff

PLOIEȘTI - GARA DE SUD

  • Nume actual subiect: Gara Ploiești Sud
  • Descriere: Gara de Sud din Ploiești vazută dinspre Piața 1 Decembrie. Pe stradă se văd un autoturism şi un autobuz. În planul secund se observă faţada şi intrarea principală în gară şi trecători intrând sau ieşind din gară.
  • Datare subiect: 1873; 1957
  • Tip imagine: monocrom
  • Observații: Clădirea gării a avut o semnificativa încarcatură istorică și culturală, prin evenimentele cărora le-a fost martoră în deceniile de existență. În primii ani de domnie ai viitorului Rege Carol I, nevoia de modernizare a Romaniei a adus în discuție realizarea de cai ferate. Primul drum de fier unea Bucureștiul cu Giurgiu și a fost inaugurat in 1869. Totuși, era nevoie și de o linie care să facă legatura dintre capitală și Transilvania, iar această cale ferata urma să treacă și prin Ploiești. Lucrările pentru tronsonul București – Ploiești au fost finalizate in 1870, iar segmentul până la granița de la Predeal în 1879. O data cu construirea noului mijloc de călătorie, s-a ridicat în Ploiești și prima gară a orașului – Gara de Sud. Construcția a fost începută în 1870, iar gara a fost inaugurată pe 13 septembrie 1872. Un moment deosebit de important pentru istoria Gării de Sud a fost ziua de 25 mai 1877, cand Țarul Rusiei, Alexandru al II-lea, a coborât pe peronul stației din Ploiesti. Ploieștii au fost resedința familiei imperiale rusești care urmarea desfasurarea conflictului ruso-turc de la sud de Dunare. Pe 31 mai 1944 avioanele anglo-americane au bombardat masiv Ploieștiul și în special Gara de Sud. Lucrarile de reconstructie a Gării de Sud, vor începe abia la finele anilor 50. Prima data s-a construit aripa de est, în 1957, apoi corpul central în 1958, iar partea de vest (cea dinspre autogară) între 1959-1960. Stilul folosit este cel clasicist sovietic, cu coloane (se afla în interiorul holului din corpul central), aspectul fiind unul auster, sobru, mult diferit de eleganța cladirii distrusă la bombardament. Arhitecții acestei noi construcții au fost Titu Elian si N. Georgescu. Sursă: https://republicaploiesti.net/2011/03/gara-de-sud.html În Buletinul Societății Politehnice puteți consulta și un articol privind lucrările efectuate pentru dezvoltarea staţiei Ploieşti, printre care gara de triaj, pasarela, prelungirea pasajului superior la finele secolului al XIX-lea: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=121202-lucrarile-din-statia-ploiesti--buletinul-societatii-politecnice--1896
  • Descriptori: urban; gară; Gara de Sud; automobil; peisaj urban; Gara Ploiești Sud; arhitectură utilitaristă; perioada postbelică;
  • Editura: Editura Meridiane
  • Expediată: Da
  • Data expedierii: 5 Ianuarie 1965

Localizare
  • Regiune/Zona geografica /Context spatial: Muntenia
  • Localitate: Ploiești
  • UAT: Municipiul Ploiești
  • Județ: Prahova
  • Adresa actuala: Piața 1 Decembrie 1918
  • Stat: România

SIMILARE
STOMFF_CP_16_0105_a_000796; STOMFF_CP_16_0106_r_000796 STOMFF_CP_17_0121_a_000857; STOMFF_CP_17_0122_r_000857  STOMFF_CP_18_0087_a_000973; STOMFF_CP_18_0088_r_000973 STOMFF_CP_21_0079_a_001339; STOMFF_CP_21_0080_r_001339 STOMFF_CP_21_0121_a_001360; STOMFF_CP_21_0122_r_001360 STOMFF_CP_21_0131_a_001365; STOMFF_CP_21_0132_r_001365 STOMFF_CP_21_0139_a_001369; STOMFF_CP_21_0140_r_001369 STOMFF_CP_23_ 0001_a_001424;STOMFF_CP_23_ 0002_r_001424