NICOLAE GRIGORESCU (1838–1907). ANDREESCU LA BARBIZON. ULEI PE PÂNZĂ
-
Descriere:
„Andreescu la Barbizon” (Nicolae Grigorescu) este o lucrare plină de poezie vizuală, realizată în ulei pe pânză și semnată stânga jos cu roșu (Grigorescu). Cu dimensiuni de 0,600 x 0,440 m, această operă surprinde spiritul artistic și camaraderia dintre Grigorescu și Ioan Andreescu, într-un moment ce evocă atmosfera boemă a școlii de la Barbizon. Compoziția îl înfățișează pe Andreescu mergând pe o cărare scăldată în lumină, înconjurat de un peisaj bogat, specific pădurii de la Barbizon. Figura sa, purtând un halat albastru și o pălărie galbenă, este una de artist-vagabond, cu șevaletul și pânzele purtate pe umăr, simboluri ale vieții sale dedicate artei. Această imagine a unui pictor în mijlocul naturii reflectă libertatea și pasiunea pentru peisajele rustice, esențiale atât pentru Grigorescu, cât și pentru Andreescu.
- Autor subiect: Nicolae Grigorescu
- Tip imagine: color
-
Observații:
Nicolae Grigorescu (1838–1907) este figura centrală a artei românești din secolul al XIX-lea, un artist care a reușit să îmbine tradiția locală cu influențele occidentale pentru a crea o operă de o valoare universală. Născut într-un sat modest din județul Dâmbovița, N. Grigorescu și-a început parcursul artistic ca ucenic într-un atelier de icoane, experiență care i-a insuflat dragostea pentru detaliu și simbolism, elemente ce aveau să rămână o constantă în creațiile sale. Copilăria sa dificilă, marcată de pierderea tatălui și de responsabilitatea de a-și întreține familia, nu i-a înăbușit pasiunea pentru artă. Tânărul Grigorescu a reușit să atragă atenția mecenaților vremii, ceea ce i-a permis să studieze la Paris, la École des Beaux-Arts, și să intre în cercurile școlii de la Barbizon. Acolo, influențat de artiști precum Corot și Millet, N. Grigorescu a dezvoltat o predilecție pentru peisaje și pentru surprinderea vieții simple a țăranilor. În arta sa, Grigorescu a căutat mereu să surprindă frumusețea naturală, să celebreze omul simplu și să transmită emoția unui moment. Fie că este vorba de portrete, peisaje sau scene de război, lucrările sale emană o căldură umană și o atenție la detaliile care definesc esența subiectului. Spre exemplu, portretele de țărani, cu chipurile lor aspre, dar pline de demnitate, sunt o dovadă a respectului său profund pentru rădăcinile și identitatea națională. Un capitol important al vieții sale este legat de participarea la Războiul de Independență (1877–1878). În această perioadă, N. Grigorescu a realizat o serie de lucrări ce documentează eroismul și sacrificiul soldaților, fără a idealiza realitatea. Prin tușele sale viguroase și paleta subtilă, a reușit să redea intensitatea momentelor, conferind operelor sale o valoare atât artistică, cât și istorică. După război, Grigorescu s-a retras la Câmpina, unde a continuat să picteze peisaje rurale, scene pastorale și portrete. Această perioadă de maturitate artistică este caracterizată de o libertate a expresiei și de o tehnică rafinată, specifică stilului impresionist.
-
Descriptori:
Nicolae Grigorescu;
Andreescu;
Barbizon;
ulei pe pânză;
peisaj;
impresionism;
artist;
natură;
șevalet;
lumină;
pădure;
libertate;
prietenie;
cărare;
halat;
albastru;
pălărie;
galben;
pictor;
- Editura: I.P. Sibiu
- Expediată: Nu
- Regiune/Zona geografica /Context spatial: Muntenia
-
Localitate: București
- UAT: Municipiul București
- Județ: București
- Stat: România
2