CĂRȚI POȘTALE


Colecția Andrei Ștomff

CONSTANȚA

  • Nume actual subiect: Colaj cu șase imagini emblematice din Constanța
  • Descriere: Colaj de 6 fotografii reprezentând în partea stângă sus Monumentul Victoriei, iar în stânga jos o imagine din Portul Maritim Constanța. La mijloc în partea de sus este o vedere de sus a Muzeului de Istorie Națională și Arheologie, iar în partea de jos o imagine din Parcul Arheologic Tomis. În partea dreaptă sus este în prim-plan Statuia lui Ovidiu, iar în plan îndepărtat se vede Moscheea Carol I. În partea dreaptă jos este o imagine de sus a Cazinoului din Constanța.
  • Autor subiect: Boris Caragea; -; Ettore Ferrari; -; -; Petre Antonescu și Daniel Reinard
  • Datare subiect: 1968; 1878; 1887; 1930-1935; secolul al III-lea d.Hr.; 1904-1910
  • Tip imagine: color
  • Cod LMI: -; CT-II-m-A-02831; CT-III-m-A-02928; -; CT-I-m-A-02553.07; CT-II-m-A-02801
  • Observații: Monumentul Victoriei este realizat în stilul specific realismului socialist și glorifică lupta antifascistă a poporului român. A fost dezvelit în anul 1968, creatorul ei fiind Boris Caragea (https://adevarul.ro/stiri-locale/constanta/misterul-monumentului-victoriei-din-centrul-1977012.html); C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, are rolul de autoritate portuară pentru Portul Maritim Constanța (cuprinzând zona Constanța, zona Midia, zona Mangalia și zona Basarabi) și pentru Portul Turistic Tomis. Portul Maritim Constanța este situat pe coasta vestică a Mării Negre, la 179 nM de Strâmtoarea Bosfor și la 85 nM de Brațul Sulina, prin care Dunărea se varsă în mare. Acoperă o suprafață totală de 3.926 ha, din care 1.313 ha uscat și 2.613 ha apă. Cele două diguri situate în partea de nord și în partea de sud adăpostesc portul, creând condițiile de siguranță optimă pentru activitățiile portuare. În prezent, lungimea totală a Digului de Nord este de 9,4 km, iar cea a Digului de Sud de 5,56 km. Portul Maritim Constanța este deservit de 156 de dane, din care 140 sunt operaționale. Lungimea totală a cheurilor este de 32 km, iar adâncimile variază între 7 si 19 m. (https://www.portofconstantza.com/pn/ro/home); Muzeul de istorie naţională şi arheologie Constanța are o istorie de peste o sută de ani care începe în 1878 când Remus Opreanu, primul prefect al administrației românești în Dobrogea, a propus Academiei Române ca materialele arheologice adunate la Prefectură, prin grija sa şi strădania inspectorului școlar Ion Bănescu, să formeze un muzeu, însă a fost inaugurat abia pe 25 decembrie 1977 sub această titulatură (https://www.minac.ro/istoric.html); Parcul ARHEOLOGIC se întinde pe o suprafață generoasă, între Primăria Constanța și Bulevardul Ferdinand, iar aleile sale par a fi săli de expoziție dintr-un muzeu de istorie. Acestea sunt încadrate de coloane, vase de ceramică și alte vestigii istorice care datează din perioada romano-bizantină a cetății. Latura de parc dinspre Bulevardul Ferdinand este încă mărginită de zidul roman de incintă, construcție ce datează din secolul al III-lea d.Hr. și care prezintă două porți de intrare în cetate. Tot aici pot fi observate rămășițele Turnului Măcelarilor, refăcut în timpul lui Iustinian, și o serie de alte fragmente arhitectonice ale Tomisului antic (https://www.litoralulromanesc.ro/parcul_arheologic); Statuia lui Ovidiu - Remus Opreanu, primul prefect al administrației românești din Constanța, l-a ales pe sculptorul Ettore Ferrari să realizeze statuia, fiind finalizată în 1884. La 3 ani după finalizarea lucrării, statuia lui Ovidiu a fost montată și inaugurată în Piața Independenței din Constanța, fiind așezată inițial cu fața spre bulevardul Tomis, unde era și Palatul Comunal, prima Primărie a Comunei Urbane Constanța, acum sediul Muzeului de Artă Populară. În mai 1922, Consiliul Comunal a aprobat reamplasarea statuii lui Ovidiu cu fața spre mare, așa cum este și în prezent. O replică fidelă a statuii a fost dezvelită în anul 1925 în orasul italian Sulmona, orașul natal al poetului Ovidiu (https://discoverdobrogea.ro/daramata-de-bulgari-si-sechestrata-in-port-statuia-lui-ovidiu-a-avut-o-istorie-complicata/); Simbol al celui mai mare port al României, Cazinoul de pe faleza din orașul Constanţa a fost ridicat în 1904-1910 la iniţiativa regelui Carol I, fiind inaugurat la 15 august 1910, în prezenţa Principelui Ferdinand. Inițial, planurile au fost întocmite de către arhitectul Petre Antonescu, care a proiectat o clădire al cărei stil arhitectonic se inspira din tradițiile artei românești. După terminarea fundațiilor, planurile au fost schimbate, Primăria încredințând modificarea lor unui arhitect de origine franceză (sau elvețiană), Daniel Renard. Pe 20 august 1916, când au început bombardamentele asupra Constanței, Cazinoul a fost folosit de Crucea Roșie pe post de spital de campanie, însă a fost şi clădirea lovită de schije. Pe 19 noiembrie 1917, Cazinoul devine iarăşi functional. În 1934, arhitectul Daniel Renard a fost chemat pentru a efectua reparaţiile. Din 1941, Cazinoul a devenit gazdă pentru trupele germane. Din nou, a avut de suferit de pe urma bombardamentelor, dar a fost renovat în anul 1951 cu ajutorul deţinuţilor politici. Începând din anul 1948, a adăpostit Casa de Cultură a Sindicatelor, iar între anii 1960 şi 1989 a aparţinut ONT Litoral. Ultima reparaţie majoră a Cazinoului a fost făcută între anii 1986 – 1988. (https://historia.ro/sectiune/general/povestea-casino-ului-abandonat-din-constanta-569217.html)
  • Descriptori: Monumentul Victoriei; Muzeului de Istorie Națională și Arheologie; Parcul Arheologic Tomis; Statuia lui Ovidiu; Moscheea Carol I; statuie; port; cazino; moschee; oraș; mare; peisaj; vară;
  • Editura: Editura Meridiane
  • Expediată: Da
  • Data expedierii: 26 aprilie 1977

Localizare
  • Regiune/Zona geografica /Context spatial: Dobrogea
  • Localitate: Constanța
  • UAT: Municipiul Constanța
  • Județ: Constanța
  • Adresa actuala: Str. Traian Parcul primăriei; Piața Ovidiu nr. 12; Piața Ovidiu nr. 9; Incinta Port Constanța, Gara Maritimă; Între Primărie și B-dul Ferdinand; B-dul Regina Elisabeta nr. 4
  • Stat: România

SIMILARE
STOMFF_CP_29_0003_a_001914; STOMFF_CP_29_0004_r_001914 STOMFF_CP_29_0087_a_001956; STOMFF_CP_29_0088_r_001956 STOMFF_CP_29_0105_a_001965; STOMFF_CP_29_0106_r_001965 STOMFF_CP_682_a_4811; STOMFF_CP_683_r_4811 STOMFF_CP_686_a_4813; STOMFF_CP_687_r_4813 STOMFF_CP_181_a_6026_animale; STOMFF_CP_182_r_6026_animale STOMFF_CP_183_a_6027_animale; STOMFF_CP_184_r_6027_animale STOMFF_CP_35_a_6402_transport; STOMFF_CP_36_r_6402_transport