Nume actual subiect: Ecce Homo: pictură realizată de Tizian
Descriere:
Tabloul, achiziționat al finele secolului a parcurs un drum sinuos în ceea ce privește atribuirile și incitant prin existența, dispariția sa în urma furtului din Brukenthal în 1968 și reapariția sa spectaculoasă dupa 30 ani (1998) împreună cu alte trei lucrări din cele opt sustrase atunci. La intrarea în colecție "ECCE HOMO" a figurat ca opera de Tițian (Ä.K), consemnat astfel și în catalogul lui Neugeboren (1844) ca ulterior în cataloagele din 1893 și 1909 să fie înscris ca "școala lui Tițian", din rațiuni pe care nu le cunoaștem. A fost meritul lui Theodor lonescu, fostul șef al Galeriei de artă din anii '60 - '70 de a redescoperi și proba adevărata identitate a autorului - Tițian - în anul 1959.
Observații:
Tiziano Vecellio - în română Tițian a fost un vestit pictor italian din secolul al XVI-lea, aparținând școlii venețiene.
Tiziano dezvoltă un stil personal al culorilor, care veneau aplicate în mod rapid, câteodată imprecis, fără desene pregătitoare: rezultatul este o expresivitate directă, figurile sunt mai vii și reale. Este unul din cei mai prestigioși portretiști și cu siguranță cel mai influent. Adesea introduce accesorii, un câine sau un instrument muzical, iar atitudinea personajelor sale este foarte naturală. Femeile reprezentate sunt frumoase și senzuale, cu păr lung care cade pe spinarea nudă, într-un cadru simbolic sau alegoric. Pictura "Venus la oglindă" demonstrează ce efect coloristic reușește Tiziano să obțină folosind o paletă de culori redusă. Cu acest tablou, Tiziano participă la o dezbatere pe tema artei: muzica ar trebui să fie de același rang și de aceiași importanță pentru om ca frumusețea vizuală, reprezentată de artele frumoase.